Geertvdholen's Blog

Over alledaagse dingen en andere onzin

debian 6.03

ik heb viavia al van een paar mensen gehoord dat ze het ook te spijtig vinden om oude computers te dumpen omdat ze te traag worden… of virussen hebben . In mijn vorige post heb ik het over Debian. Dit is een lichtgewicht  distro zeer geschikt voor toestellen die nog weinig geheugen hebben. ik zal het even snel uitleggen aan mensen die het zelf moeten uitzoeken zoals ik. Voor mensen die opgegroeid  zijn met computers is dit geen probleem !

1) de iso ophalen !

Het iso  bestand moet je downloaden op de site van debian, het bestand opslaan en op een cd branden.

2) InfraRecorder

Opgelet, dit is niet hetzelde als een muziekcd maken, niet alle programma’s kunnen images branden .Dit doe je natuurlijk op je goeie en snelle computer anders duurt het te lang. Ik gebruik daarvoor Infrarecorder , een gratis  ( hoe kan het ook anders )  brandprogramma waarmee je praktisch alles kan branden .Je ziet het op de afbeelding, druk met de cursor op write image ( zie dat er een lege cd in de lade zit ) en er zal een venster verschijnen , voer de locatie van het bestand in en brandt de cd  ( ik doe dit op een lage snelheid, minder kans op fouten ) Wil je debian eens proberen, laat dan de cd in de lade en start uw computer opnieuw op, als hij opstart kan hij vanuit de cd opstarten ( Als de cd niet opstart moet je de bios eens controleren )

3)  Installeren

Steek de Debian-cd in de lade van je oude computer (  opgelet, voor deze installatie moet je computer wel nog over een internetverbinding beschikken ), herstart hem en je hoeft maar te volgen, je moet de taal, en nog vanalles invullen, als er dingen zijn die je niet weet, druk op enter op de zaken die de computer zelf voorstelt, er kan niets fout gaan !  ( pas op ! de schrijver is niet verantwoordelijk voor ongevallen en kan niet verantwoordelijk gesteld worden  . Bij mij ging alles toch vlot en als de computer naar de kloten is: je ging hem toch wegsmijten  hahaha ) De installatie kan een poosje duren, bij mij een klein uurtje en als de boel klaar is hoef je maar klikken en het bureaublad verschijnt, het is een debiel tekeningetle maar als je rechtsklikt op een lege plaats verschijnt er een venster met veel foto’s die je kan gebruiken, en je kan er nog een hoop downloaden ook !

links

debian: http://www.debian.org

infraRecorder  : www.gratissoftwaresite.nl/…/InfraRecorder+cd+en+dvd+brander

14 november 2011 - Posted by | Computerzaken | ,

1 reactie »

  1. […] een vorige post over oudere computers en hoe ze te redden van het stort, had ik het over Debian, een zeer stabiel […]

    Pingback door zorin OS 6 lite « Geertvdholen's Blog | 29 augustus 2012 | Beantwoorden


Plaats een reactie